۱- مهربان باشید همیشه و با هر کسی که در طول روز ملاقات میکنید مؤدب باشید، از همسر و بچههایتان تا همکاران و صندوقدار فروشگاه. مسلماً گفتن این موضوع از عمل کردن به آن راحتتر است، به خصوص اگر روز بدی داشته باشید. اما اگر میخواهید با احترام با شما رفتار شود، شما هم متقابلاً همانگونه باید رفتار کنید. همان احترامی که دوست دارید دریافت کنید، نثار دیگران کنید. به دنبال حرکاتی باشید که ادب شما را نشان دهد. در کافی شاپ را برای نفر پشت سرتان باز کنید، یا در فروشگاه نوبتتان را به فردی که یک قلم خرید دارد، بدهید. لبخند بزنید و از گفتن لطفاً و متشکرم دریغ نکنید. | |
|
| | |
۲- محترمانه رفتار کنید رفتارهای غیرمحترمانه مانند گرداندن چشم (از روی بیحوصلگی)، تمرکز زیاد بر روی تلفن همراهتان و یا بحث کردن با دیگران را کنار بگذارید. نه تنها این کارها بی احترامی به شخصی که با او در تعامل هستید، محسوب میشود، باعث جلوگیری از مشارکت بیشتر و حل و فصل مسائل نیز میشود و شکافی ایجاد میکند که میتواند دائمی باشد. به جای آن، محیط گوش دادن محترمانه را ایجاد کنید. همه سزاوار شنیده شدن هستند، حتی اگر همیشه با یک ایده یا نظر موافق نباشید. در نظر بگیرید که زمانی که خودتان در حال صحبت کردن هستید، دوست دارید چطور با شما برخورد شود. |
|
|
| | |
۳- خوب گوش کنید گوش دادن یک فرایند فعال است نه منفعل. با خارج کردن نظرها و افکار خود از ذهنتان فعالانه گوش کنید، و آن چه را که گوینده سعی دارد منتقل کند، واقعاً بشنوید. در اغلب موارد در مکالمات امروزی، نظرات یک شخص، افکاری را در شنونده به راه میاندازد که باعث میشود که داستانهای خود را در همان راستا به یاد آورد. به جای گفتن قصه خود، سؤالهایی بپرسید که گوینده را برای بیشتر صحبت کردن با شما تشویق کند. وقتی مهارتهای گوش کردن مؤثر را تمرین میکنید، به دیگران حس مهم بودن و معتبر بودن را میدهید.
|
|
|
| | |
۴- مفید باشید افراد، با همیشه آماده کمک بودن و گوش شنوا داشتن در هر جا که لازم باشد، کسب احترام میکنند. به دنبال فرصتهایی برای کمک کردن باشید که احتمالاً قبلاً از آنها غفلت کردهاید. بدون این که منتظر درخواست کسی برای کمک باشید، کارها را انجام دهید. ببینید چند بار در روز میتوانید مفید باشید.
|
| |
| | |
۵- بهانه نیاورید اعمال شما بر اساس انتخابهای شما هستند، و بجز برخی شرایط پیش بینی نشده، هیچ دلیلی برای عذر و بهانه وجود دارد. مسئولیت اعمال خود را به عهده بگیرید. اگر دیر کردهاید، احتمالاً به این دلیل است که وقت خود را به طور مؤثر مدیریت نکردهاید. اگر کاری را تمام نکردهاید، به احتمال زیاد به این دلیل است که بر روی کاری که در دست دارید تمرکز نکردهاید و یا مشغول انجام کارهای غیر ضروری شدهاید. به جای تکیه بر اشتباهاتتان مسئولیت آنها را بپذیرید و به دنبال فرصتهایی برای پشت سر گذاردن آنها و انجام بهتر کارها باشید. | |
|
| | |
۶- خشم خود را رها کنید نگهداشتن خشم یا کینه به کسی جز خودتان آسیب نمیرساند. به طور لحظهای عصبانی شدن ایرادی ندارد، اما سپس باید از آن گذر کرد یا با اصلاح وضعیت و یا با پشت سر گذاردن آن. ماندن در یک وضعیت کمکی نمیکند. بعلاوه، استرس باعث ایجاد اضطراب خواهد شد و حتی ممکن است باعث به وجود آمدن مشکلات سلامتی شود. هیچکس کامل نیست و همه گهگاهی دچار آشفتگی میشوند. به دیگران، وخودتان، اجازه بازیابی و تمرکز بر روی یک هدف مثبت جدید را بدهید. ببخشید و سپس فراموش کنید. |
|
|
| | |
۷- مایل به تغییر باشید سرسختی شما را به جایی نخواهد رساند. بدانید که روند تکامل شامل تغییر است. به عنوان یک فرد برای رشد و تعالی تلاش کنید: یادگیری مهارتهای جدید، امتحان فعالیتهای جدید و به ویژه بررسی دوباره رفتارهای غیرارادی خود. و فراموش نکنید که برای پیشرفتتان در طول مسیر انسانی بهتر شدن، به خودتان تبریک بگویید. |
| |
| | |
|
|
|